Fatih Camii’nden Kovulmak: Neyi İspatlamaya Çalışıyoruz?

Bugün bu soruyu Fatih camiinin imamı sordu. Akşam namazını kadın mahfilinde kılıp namaz bitince aşağıya indik bi arkadaşımla. Kapıya yakın bir direğe yaslandık azcık moda girip tefekkür etmek camiyi seyretmek maksadımız. Büyük camiilerde erkeklerin namaz alanının ardında ahşap bariyerlerin olduğu alanlar vardır o alanında dışındayız haddimizi de biliyoruz yani.

Biz otururken iki hanım daha geldi yanımıza oturdu. Oturdu dediysem yerleşmeden güvenlik geldi. Bayanlar şikayet var buradan kalkın arkaya oturun kadınların yeri orası. Camiilerden çok kovulduğum için namaz kılmıyoruz zaten oturuyoruz dedim. Zaten sütuna yapışmışız arkadaşımla yanyana bile oturmuyoruz üstelik erkeklerin alanında oturmuyoruz. Derken camiinin imamı geldi. Ama nasıl öfkeli yüzü kıpkırmızı. Ben caminin imamıyım buradan kalkın burada oturamazsınız şeytan insanın damarında gezer diyor peygamberimiz siz ondan daha iyi mi bileceksiniz? Erkekler şikayetçi oluyor buradan kalkın. Dedim hocam namaz kılmıyoruz turistlerin geçebileceği bi yerde oturuyoruz. Arkanızda erkekler namaz kılıyor dedi.

Baktım amcanın biri bizim yaşlandığımız direğin arkasında kapıya yakın bi yerde namaza durmuş. Dedim o onun sorunu burası erkeklerin namaz kılma alanı değil. Ama imam öyle bi bağırıyor ki dayanamadım bu nasıl bir üsluptur ben de ilahiyatçıyım dedim. Demez olaydım. Peygamberim desem ne olacakmış. Ben yine sakin kalarak bakın burası erkeklerin namaz kılma yeri değil ben de namaz kılmıyorum. Üsküdar’dan geldim biraz oturup gideceğim. Fark etmez biz Almanya’dan geleni almıyoruz dedi.

Amcalar etrafımızda toplandı. O his nasıl bişey anlatamam. Hırsızlık yaparken suçüstü yakalansam belki öyle hissederdim. İmam bağırmaya devam ediyor “neyi ispatlamaya çalışıyorsunuz”. Derken direğin arkasındaki amca selam verip “ne uzatıyorsunuz ” diye bağırınca orada ağlamamak için kalkıp çıktım. Amca Allah’a namaz borcunu ödemeye devam etti. İmama sadece Allah kabul etsin diyebildim.

İmam kendisine gelen şikayetlere sizin namaz kıldığınız yerde değiller üstelik namaz da kılmıyorlar siz ilerde kılın orası daha güzel dese ne olurdu? Cemaatin içinde bize bağırırken o neyi ispatlamaya çalışıyordu acaba?
Ben bunları affedemem çok üzgünüm çok!

Arife Gümüş

15 thoughts on “Fatih Camii’nden Kovulmak: Neyi İspatlamaya Çalışıyoruz?

  1. Acaba bimere ve diyanete şikayet dilekçileri yazdınız mı? Bildiğim kadarı ile çok ilgileniyorlar bu hassas konularla. Sizin başınıza gelen bir başkasına gelmesin diye böyle dilekçeler çok önemli.

  2. Hassas konular, herkesin dikkat etmesi lazim. Biz turist degiliz, onlara fazla tolerans gosteriliyor olabir ama onlara namaz saatinde camide olma izni genelde yok. “Bilenle bilmeyen bir olmaz “. Ve ” hakli oldugu halde tartismayan veya tartismayi terk eden Allahin sevdigi kullarindandir “.

  3. Benzeri bir durum başıma geldi, bimer’e şikayette bulundum, sözkonusu caminin imamına uyarı verildiğini belirten bir e-maille geri döndüler. İnsan öyle bir durumda kalınca üzüntü şaşkınlık öfkeden ne diyeceğini n’apacağını şaşırıyor ama sizi istedikleri gibi ordan oraya süremeyeceklerini anlamaları lazım. Ben başıma gelen durum sırasında cami görevlisiyle bildiğiniz kavga ettim, kadınlara ayrılan iki metrelik yere namaz için bebeğimle girerken gördü ve bas bas bağırmaya başladı burada bebek emziremezsiniz diye. Hem emzirmeyecektim, hem bu mahrem bir şey değil mi nasıl öyle bağırır, hem de ona ne? Neyse ben de ona bir hayli çıkıştım ve en sonunda da sizi bimer’e de valiliğe de şikayet edeceğim diyerek namazımı bile kılmadan çıktım.
    Fatih camii’nin bugün tarihi, mimari değerinden, o yapının ilham ettiği ayrıcalıklı duygudan niçin mahrum olalım? Örtülüyüz, tesettürlüyüz yahu, bu halimizle bile memnun değiller, olmasınlar bakalım, umurumda değil, lütfen siz de çok üzmeyin kendinizi.

  4. belki bir açıdan haklı olabilirler lakin orda kalmaya ısrar etmek de çok yakışmamış bir bayana. tefekkürse maksat tek başına ve evinin en sakin köşesinde daha güzel değil midir?

    1. kişinin bulunmaya hakkı olduğu ve bulunmaktan hoşlandığı bir alanda rahatsız edilmeye itiraz etmesi en doğal hakkıdır. ayrıca kadına kadın diyor bayan demiyoruz, erkeğe erkek değil bay deme alışkanlığı içinde de değilsek. tefekkürü insan kendi tercihine göre istediği yerde yapabilir, belki bazen evinin bir köşesinde, bazen tabiatın içinde bazen camide, o an için ihtiyacı, duygusu, tercihi ne yönde ise şeriata kurallara kanunlara nizama aykırı olmayan yani kişisel özgürlük alanı içinde nereyi uygun görüyor tercih ediyorsa orada yapar. Buna müdahale etmeye kalkışmak hadsizliktir, terbiyesizliktir, zulümdür.

      Camiler hepimizin vergileri ile yapılıyor. Namaz esnasında kadınların erkeklerin arkasında saf tutması esastır, bunun dışında açık saçık giyinmemiş, yüksek sesle konuşmayan, bakışları davranışları ile kimseyi rahatsız etmeyen herkes caminin ferah ve güzel alanlarında bulunma hakkına sahiptir.

    2. Nerede tefekkür edeceğini bari olsun kişinin insiyatifine bırakamaz mısınız acaba ? Haklıyken hakkını aramak erdemini bir bayana neden yakıştırmıyorsunuz onu da anlamış değilim.

  5. bazı erkekler çok küçük ayrıntılardan etkilenebiliyorlar, belki de rahatsız olmalarının sebebi budur. neden biraz da erkeklerin açısından bakmıyoruz. burada siz “moda girmek”ten bahsediyorsunuz ama bulunulan yer cami. ibadet yerlerinde erkeklere karşı saygı gösterelim, dikkatlerini çekebilecek yerlerde durmayalım. bu da onların bir hakkı bence. sonuçta kimse kadınlar camiye gelmesin demiyor. erkeklerin göreceği yerde durmayın diyorlar sadece. ısrar edince de olay tartışmaya dönmüş haliyle.

    1. Çok üzülüyorum bazı yorumlara…

      Yalnızca erkekler yaşar, yalnızca erkeler etkilenir, yalnızca onların artıklarıyla beslenir kadınlar yorumlarına çok üzülüyorum. Gözlerim doluyor kendimi tutamıyorum…

      Bize saldıran düşüncelere de bazen hak vermeden edemiyorum işte bu yorumlar nedeniyle. Kendi yanlış düşüncelerimizi, geleneklerimizi, ahlak anlayışlarımızı İslam’a maledip insanları İslam’dan da soğutuyoruz.

      Birbirlerinden dikkatleri dağılmıyorsa kadın gördükleri anda cinsellik mi akıllarına geliyor. Ondan sebep mi dikkatleri dağılıyor? O zaman bu hemen cinsellik aklına gelen ve kafasını yerde tutmayı bilmeyen erkeklere kafanızı yerde tutun demek gerekmez mi? Hayır, kadınlara “çıkın!” demek gerekir. Ama sonra düşünüyorum, bu amcalar çocuklar da tahammül edemiyorlar ki camilerde.

      Ben bir camide rahatça abdest alabileceğim bir yeri ne kadar zor buluyorum ve ne kadar güceniyorum bu duruma. Devasa yerler aramıyorum, “bal dök yala”yı da geçiyorum. Tesettür icabı dört duvar dışarıda bir yerde bile olsa başımı açıp abdestimi alabileceğim bir yer arıyorum ama yok. En son bir ilçede öyle bir camiye rastladım ve gözlerim doldu. “Demek ki yapılabilirmiş” dedim. Ama tabi “Kadınların dışarıda ne işi var? Evlerinde olsunlar her anında bu hayatın!” şeklinde düşünürsek bunu ihtiyaç olarak görmez ve de herhangi bir şey de yapmayız. Demek ki böyle düşünüyoruz.

      Allah’ın evleri yaşam alanlarıdır. Bunu böyle olmaktan çıkaran, bir çocuğa, bir kadına kendi çizdikleri sınırlar dışında tahammül gösteremeyen zihniyetin İslam’la ilgisi yok. İşte bunlar hep bunlar hep çok incitici. Kadın olarak dahi farkında değiliz haklarımızın. Erkeklerden incelik beklemek sanırım bir ileri safha oluyor.

      Bir de nedir çok zalim olan biliyor musunuz? Haklı da olsa kadın sussun, haklı da olsa kadın dursun, haklı da olsa kadın ölsün? Anlayamıyorum. Asla anlamayacağım. Haklı da olsa bir imam ve yaşı daha ileride olan (daha olgun olduğu düşünülür nitekim biyolojik yaşı daha fazla olanın -ki buna da inanmıyorum-) sussaymış keşke. Dah güzel söyleseymiş ya da. Haklısın hanım kardeşim ama ne yapacaksın deseymiş bir şekilde gönül alsaymış.

      Bitmez ki bitmez…

  6. OLAYİN İLGİLİ CAMİ PERSONELİ TARAFINDAN DUYDUĞUM ŞEKLİ SÖYLEDİR imam efendi sadece ilahiyatçı bir ERKEK CEMAATİN (ARKA TARAFİNDA VE YAN TARAFİNDA ERKEKLER NAMAZ KİLARKEN BAYANİN ONDE DURMASİ CAİZ DEGİLDİR AHZAB SURESİNDE ANNELERİMİZ OLAN PEYGAMBER HANIMLARINDAN BİLE BİRŞEY İSTERKEN BİR PERDE ARKASİNDAN İSTENMESİNİN DAHA GÜZEL OLDUĞUNUN BUYRULDUĞUNU HZ PEYGAMBERİN “” ŞEYTANİN İNSANİN DAMARLARINDAKİ KAN GİBİ VUCUDUNDA DOLAŞTIĞINI BUYURDUĞUNU İFADE ETTİKTEN SONRA (ARKASINDA VE YAN TARAFINDA NAMAZ KILANLAR VARKEN FARAZİ BİR BAYAN PEYGAMBER BİLE OLSA O ERKEKLERİN ÖNÜNDE DURAMAYACAĞINI İFADE EDEREK) şikayeti üzerine bu hanım efendılere iki defa guvenlikler aracılığı ile şu anda durduğunuz erkeklere ayrılan yerde değilde bayanlara ayrılan ve camiyi daha hakim yerden gören üst kata bayanların yerine gitmeye davet etmişler bu hanımlar güvenlikleri dinlemeyince ilgili erkek cemaatin şikayetinin devam etmesi üzerine İmam efendi Hanım efendilere gelerek niza çıkmaması için Hanımlara mahsus yere geçmeleri gerektiğini söylemiş SEN BENİM KARDEŞİMSİN SENİ KARDEŞİM GİBİ GÖRÜYORUM BAKINIZ ARKA TARAFINIZDA VE YAN TARAFINIZDA NAMAZ KILAN ERKEK CEMAATİMİZ VAR)demiş Arife hanım da ERKEKLER ORDA NAMAZ KİLİYORLARSA O ONLARIN SORUNU BEN İLAHİYATÇIYIM DİYE CEVAP VERMİŞ. İmam efendi BEN BU CAMİNİN İMAMİYİM LUTFEN HUZURSUZLUK OLMASIN HANİMLARA AYRİLAN YERLERE BUYURUN demiş Arife hanım tekrar ben İLAHİYATÇIYIM deyince o zaman şikayetçi olan ilahıyatcı erkek cemaatin görüşlerini ve söylediklerini aktarmış Arife hanım da İmam Efendinin sözlerinin kendi fikri olduğunu zannetmiş.
    İMAM EFENDİ veya herhangi bir güvenlik görevlisi KESİNLİKLE CAMİDEN HERHANGİ BİR BAYANI KOVMALARININ MÜMKÜN OLMADİGİNİ BOYLE BİRŞEY İDDİA ETMENİN KENDİLERİNE İFTİRA OLDUĞUNU İFADE ETMİŞLERDİR (HANIMEFENDİLER SİZİN İÇİN AYRILAN ŞU MEKANA BUYRUN DEYİP HANIMLARA AYRILAN BİR YERİ GÖSTERMİŞLER) AMA BU OLAY SOSYAL MEDYADA #FATİH CAMİİ NE KOVULDUĞUMUZ YERE..# ŞEKLİNDE Aktarılmış ben olayı bizzat ilgili kişilerden öğrendiğim şekliyle sizlere aktarıyorum..KANAATİMCE İLGİLİ TARAFLAR ARASINDA YANLİŞ ANLAŞİLMA YUZUNDEN OLAYLAR BÖYLE BİR BOYUTA GELMİŞ .HERKESİN YAPTIĞINI ALLAH GORÜYOR VE ONA GÖRE MUAMELEDE BULUNACAKTIR YORUM YAPARKEN KUL HAKKİNA RİAYET EDEREK BİRBİRİMİZİ İNCİTECEK VE BİRLİĞİMİZİ BOZACAK YORUMLARDAN KAÇİNİRSAK DAHA İSABETLİ OLUR KANAATİNDEYİM.

    1. İnternet ortamında tüm harfleri büyük yazmak bağırmak olarak kabul edilir. Büyük harflerle yazmamanızı rica ederim.

      Kaldı ki, namaz kılmak kadınların da hakkı. Erkeklerin arkasında, izbe kuytu köşelerde namaz kılmaları dinimize yakışır mı? Hani nerede cinsiyet eşitliği, kadına verilen önem?

      Birlik bozulmayacak, rahat kaçmayacak diye hak aranmayacak mı? Doğru söylenmeyecek mi? Kur’an’da yazan bu mudur?

  7. Camiinin ust kati tefekkur icin musait bir alan aslinda ve istediginiz kadar kalin kimse karismiyor alt katta erkeklerle karma halde durmak bir hanimi da rahatsiz eder dusuncesindeyim

  8. Marmariste bir camiye gittim, erkekler yan yan bakmaya başladı !İçinde ters bakanlar!Homurdananlar! Cuma namazı erkeklere farzdır diyenler! Her kafadan bir ses… dedim Hoca Efendi’yi çağırın hoca efendi geldi kibar bir beyefendi, dedim Hocam şu anda buraya gelen bu erkekler, vay efendim cuma kadına farz değil, senin ne işin var diye şu anda hepsi bana ters bakıyor! Oysa ki bana böyle ters bakan bu erkekler bu akşam veya yarın akşam için bir davet gelmiştir!Cuma namazını kılar, akşam o çalgılı çengili düğüne giderler, sahnede gerdan büküp göbek atan kadınlara da zevkle bakar, burada da bana YAN BAKARLAR bu ikilemi hiç anlamış değilim dedim hoca bıyık altından güldü, buyrun benim odama götüreyim sizi, siz orada namazınızı kılın dedi. Hacdan gelir çiçeği burnundaki Hacılar Cuma namazına da gider çengili çalgılı düğüne gider hiçbir beis yoktur BU şuna benziyor ölüye gidince ağlayacaksın! Düğüne gidince oynayacaksın.
    Aradaki farkı ANLAMADAN yaşayan biz müslümanlar.

  9. Anlaşılması zor olan kısım şurası, hz. Aişe döneminin en büyük müfessirlerinden birisi. Bu kadın nasıl olabiliyor da camiye gelmeden, topluma karışmadan, insanlarla ilişki kurmadan bunca büyük bir müfessir olabiliyor? Peygamberin yanında kaldığı için mi sadece tüm bunlar? diğer hanımları neden öyle değildi o zaman? kadının camideki yeri bu kadar belirgin ve Allah’ın evleri sayılan yerler her kesimden insana açık iken; nasıl olabiliyor da kadının orada olması rahatsızlık verebiliyor? velev ki, turist gibi gelmiş birisi olsun. bırakın dini, kültürümüzde kapımıza geleni kovmak onu kabul etmemek var mı? nereli olursa hangi dinden olursa ne giymiş olursa olsun. ve orası kimsenin babasının evi de değil. Allah’ın tapusu kimseye ait olmayan yuvası. geceleri kapatılması bile abes. geç vakite namazı kalan bir yolcu girip orada yatsı namazını eda edebilmeli. Erkek egemen kültürümüzü dine de öyle bir yansıtmıs ve bunu kadınlar olarak da öyle bir kabullenmişiz ki, kadının hakkı olan bir şeyden mahrum olması durumunu abartılan bir şey olarak yorumluyoruz. neyse ki dua ederek şikâyetlerimizi iletebildiğimiz bir makam da var.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir